tisdag 12 september 2017

Sensommar i Bäckhalladalen

...en plats som skänker frid i sinnet
Naturreservatet Bäckhalladalen strax norr om Simrishamn...

...ger mig alltid det jag vill ha

...nämligen lugn och frid i sinnet

I snåren lurar mäktiga orubbliga stenblock...

Här vid skogsdammen börjar spänningarna släppa...

...och jag förenas med omgivningen

Här släpper min kramp och kanske vill jag bo i en svamp...

Solens strålar värmer...

...och reflekteras i näckrosornas blad

Jag dricker mitt eftermiddagskaffe på den bästa av platser...

Än blommar ljungen på sina ställen...

...skogen är full av lugn...

Mossor och lavar har sin plats...

Min promenad går vidare...

...med en liten avstickare...

...bara för att skåda ut över ängarna i väster...

En av mina favoriter är det lilla kärret...

Strax intill finns väven av klippor, mossor, ljung...

...och ekollon

Svamp och ljung i matchande stilleben...

Lilla kärret med sina alltid lika fascinerande växlande färger...

Zvamp...

Passerar liten bokskog...

Nu är jag uppe i hörnet...

...där ormbunkarna växer ymnigt

Den välkända trappan - det är nu fyrtio år sen jag först satte min fot på den...

Blandad skog...

...som övergår i barrskog

Markbild i granskogen...

Något suddig ticka...

Passerar över lilla bäcken...

...och skådar nu ljuset från gläntan

...mitt inne i Bäckhalladalen

Bilderna från en utflykt till Bäckhalladalen söndag 10 september 2017. Den här gången följde jag slingan med röd markering, 2,15 km lång - ingenting för en pigg pensionär (jag minns när jag på min ungdoms campingsemestrar i Simrishamn brukade springa den här sträckan före frukost fem varv!)

Detta var långt ifrån allt om Bäckhalladalen, som är stor, omfattar skiftande natur och även olika upplevelser under olika årstider. Se nedan tidigare bildreportage från Skånska Resor i Bäckhalladalen:








Bloggar om natur, sommar,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar