tisdag 4 april 2017

Bäckhalladalen och Gladsax hallar

...en särskild naturupplevelse
Att röra sig i naturreservatet Bäckhalladalen och Gladsax hallar är en unik upplevelse av ett gammalt utmarksområde med omväxlande och säregen natur.

Den här gången vandrar jag dit på Bäckhallavägen rakt norrut från den lilla byn Gröstorp

På min högra sida har jag utsikt österut ner mot Simrishamn och Östersjön. Det här är en fin väg att ta sig till Bäckahalladalen eftersom den går uppe på backarna och bjuder på härlig utsikt.

På en liten skogsväg kommer man rakt in i hjärtat av Bäckhalladalen där det finns parkering, informationstavla, toaletter och grillplatser.

Den här gången tänker jag avvika lite från de gångstigar som jag oftast brukar använda och börjar med att ge mig ut på ängarna västerut...

Här har någon påpassligt planterat lite påskliljor bredvid ett av stenblocken

Orörda ängsmarker och småvatten är vackra och befrämjar den biologiska mångfalden i området

Gärdsgårdar av hallasten. På skånska betyder hallar det samma som hällar eller klippor. Här består hallarna av sandsten.

Jag sätter mig ner en liten stund för att bara vara...

...innan jag går vidare till en annan del av naturreservatet. Här är bäcken i själva dalen i Bäckhalladalen...

En ganska brant ravin med bäcken nere på botten och klippor på sidorna. Vanligtvis går jag den väl synliga promenadleden på norra sidan av ravinen, den här gången letar jag mig fram på en mer otydlig liten stig på södra sidan om bäcken...

...och kommer fram till ett speciellt ängsområde i den sydöstliga delen av reservatet (finns övergång med trappa).

Detta är något jag kan rekommendera...

Här går den kambriska sandstenen i dagen...

...och bildar hela fält där man tydligt kan se böljeslagsmärken från ett 500 miljoner år gammalt hav

Stora stenblock ligger utspridda här och ger en sällsam upplevelse

Det är fint här, jag glömmer bort tiden och allt annat...

...men nu samlar jag mig till ett farväl

På vägen tillbaka, som går vid havet, tar jag en bild på pestskråp som blommar nu i stora mängder.

Bilderna från en utflykt till Bäckhalladalen sen eftermiddag måndagen den 3 april 2017



Bloggar om vår, simrishamn


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar