lördag 26 maj 2018

En utflykt till Sofiero slott och trädgård

...rhododendrons tid är nu
En blomstrande skönhet, ett kungligt trädgårdsarv testamenterat till Helsingborgs stad och öppet för oss alla att njuta av...

Jag anländer hit med buss 8 från Centralen och den stannar just vid entrén till Sofiero...

Denna praktfulla syn öppnar sig när man kommer innanför porten...

Jag börjar med det södra stråket...

...och blir omedelbart överväldigad av den massiva blomningen...

...från några av de tiotusentals rhododendron och azaleor som finns här...

Slottsbutiken där jag passade på att köpa några presenter...

Jag går ut längs södra ravinen...

Passerar lejonlabyrinten...

Utsikt ned i den södra ravinen...

Ned i ravinen...

Liten damm vid Teplatsen (till höger)...

Här ifrån skymtar man slottet uppe på höjden...

...och jag tänker ta mig dit upp via den norra ravinen - här ser vi Sofias bro som går över ravinen...

Jag stannar upp för att känna hur sinnesintrycken rusar genom mig och skapar välbefinnande...

Där har vi slottet och jag tänker snart ta mig en fika där...

...men först måste jag ut på bron...

...och skåda utsikten åt öster...

...och åt väster...

...och så ner i ravinen under bron...

...för att berusas av skönhetsupplevelserna...

Tillbaka över bron till slottet...

...där kaffet väntar (här finns både kafé och restaurang)...

...liksom utsikten...

...över ravinen i slottsträdgården...

...och Öresund...

Sen tar jag en titt på Barnens Sofiero med prins Oscars sagoskog...

...och de kungliga lekstugorna...

På väg ner mot havet...

...för att titta på utsikten över sundet...

...och där syns slottet Kronborg på andra sidan i danska Helsingör...

Här finns också en annan sak jag vill titta på, nämligen den väldiga totempålen kallad Killerwhale...

Tillbaka uppe i trädgårdarna igen (och det finns oändligt mycket att se, jag har gjort ett särskilt bildreportage om trädgårdarna som du kan se här)...

Jag tar också tillfället i akt att titta på de historiska utställningarna på slottet...

...där man bland annat har återskapat olika rum och stilar som fanns under olika kungapar - här ett rum från tiden när Oscar II och Sofia av Nassau kom hit på somrarna (mera om slottet kan du se i ett särskilt bildreportage här)...

Utsikt från den kungliga balkongen...

...över hela härligheten...

Ute på sundet passerar en yacht...

...och jag drar mig mot utgången...

Bilderna från ett besök på Sofiero måndag 21 maj 2018. Rhododendronblommingen är 10 maj - 10 juni.


Se även Skånska Resor:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar