torsdag 1 mars 2018

Isbilderna från Simrishamn

...verkningarna av The Beast from the East
Ett dygn efter att isbesten från öster började slå till mot Österlen gör jag en rundvandring i Simrishamnstrakten...

Jag börjar med att kika ut från staden västerut mot ådalen och åsarna...

Mellan snöbyarna och yrande snö framträder ett vackert landskap...

Utsikt upp mot Gröstorps by...

Om man bortser från den starkt nedkylande vinden så är det riktigt fint - men det gäller att hålla sig i rörelse...

Himlens utseende växlar snabbt - här som bakgrund till Korsavadsskolan...

Ulla Viottis tegelskulptur Cimbris...

...med vacker vy bort mot Bäckhalladalen och Gladsax hallar

Fredsdalsgatan norrut i västra delen av Simrishamn

Utsikt från Åbackarna ut mot det skummande och fräsande havet...

Åbackarna betraktade från öster - här är Tommarpsån nästan helt täckt av is...

Lilla tallskogen vid Tobisviken

Här är det fritt blås för isvindarna från öster...

Havet är en aning vresigt idag...

...de blöta elementen visar lite av sin styrka...

Här känner man lätt sin egen litenhet...

...ett mäktigt skådespel...

Vyn norrut mot Vårhallarna...

...och en bit närmare stan vräker sig en ny snöby in över land...

Jag drar mig tillbaka en stund för att betrakta saker och ting lite från ovan - utsikt från Åbackarna ned över Norra koloniområdet...

Så kommer strax en ny solglimt...

Änder samlas längs ett öppet stråk i ån...

Jag vågar mig ner till havskanten igen - här ser det nästan ut som om iskrabborna anfaller...

Besten från öster har lämnat fina skulpturer efter sig...

...och fint dekorerad hamnpir...

Isvinden tvingar mig att retirera...

Solsken och mörka moln över Simrishamn...

...jag drar mig in bland husen - ska hem och kura vinter...

Bilderna från en vandring i Simrishamn onsdag 28 februari 2018


Bloggar om vinter, natur,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar