torsdag 22 mars 2018

Hörby en modern handelsort

...med gamla anor
Jag stiger av bussen vid Gamla Torg i Hörby - en bra plats att börja ett besök på...

Här passerade och passerar resande från olika håll (i äldsta tid mellan städerna Lund och Wä) och Hörby blev tidigt en knutpunkt som expanderade - redan på 1600-talet fick man både gästgivaregård och tingshus...

Gästgivaregården ersattes sen av Stora Hotellet som byggdes år 1900...

...efter ritningar av den kände Malmöarkitekten Alfred Arwidius...

Vid torget hittar man även denna byggnad (ursprungligen från 1764 står det på väggen) som tidigare varit bland annat jordbrukskassa...

...och på östra sidan finns Per Mörcks gård, en handelsgård med äldre anor än årtalet som står på huset. Idag är Hörby en aktiv handelsort med tusen företag och i tätorten över hundra butiker...

Vid torget hittar man också den ståtliga kyrkan i nygotisk stil från slutet av 1800-talet...

...sammanbyggd med delar av den gamla kyrkan som ursprungligen tillkom på 1100-talet (och som i sin tur kanske föregicks av en stavkyrka i trä)...

Söder om kyrka och torg rinner Hörbyån och här finns idag ett vackert park- och promenadstråk...

...och en förnämlig stenvalvsbro över ån...

Vid ån finns också en äldre vattenkvarn...

Mellan åns norra strand och Råbygatan låg den gamla bondbyn med ett tjugotal gårdar. Här vy från dagens Råbygata...

...som är en av de ursprungliga gatorna och mynnar vid Gamla Torg...

Jag drar mig mot Slagtoftagatan för att hitta ett matställe. Då får jag syn på återstoden av Gamla kvarn, Hörbys äldsta byggnad, påstås det (?) - i den har funnits en restaurang, men inte längre. Jag äter på Nilssons gästgiveri i huset bredvid...

Efter lunch återupptar jag mina vandringar som fortsätter från Gamla Torg längs Nygatan...

...som leder till närbelägna Nya Torg - ett plats som behövdes när marknaderna förlades hit på 1700-talet, expansionen förstärktes sen ytterligare av näringslivsreformer på 1800-talet...

Jag gör en avstickare upp till Ernst Ahlgren-parken - här finns ytterligare ett torg som används för dagens marknader - ja, hela stan blir som stor marknad när det är dags (i år är marknaden 4-5 juli)...

Minnesmärket över Victoria Benedictsson (hon skrev under pseudonymen Ernst Ahlgren) upprättades vid femtioårsdagen av hennes bortgång. Tyvärr har statyn av henne skändligen stulits av koppartjuvar, får jag veta av en passerande ortsbo...

Jag återvänder till Nygatan och fortsätter min promenad - till höger gamla biografen Metropol där det fortfarande visas film...

Med järnvägen blev Nygatan en centralaxel som ledde upp till stationen och en ny fas i expansionen inleddes. Här ser vi hur stationsbyggnaden idag inlemmats i det nya bostadsområdet (alla järnvägslinjer är sen länge nedlagda). Till vänster det tidigare järnvägshotellet som nu är bibliotek...

Snett mittemot stationen hittar vi även det tidigare tingshuset (som byggdes när gamla tingshuset brann ner) - idag fungerar det som Hörby muséum...

Jag följer Bangatan österut och passerar Lågedammsbadet med bad, gym, bowling och restaurang...

...och då väntar naturreservatet Hörby Fälad runt hörnet...

...ett skönt promenadstråk med ålderdomligt beteslandskap, fornminnen, små kullar...

...och Lågedammen med rikt fågelliv...

Bilderna från en utflykt till Hörby måndagen 19 mars 2018

Hemsida Hörby kommun

Se även Skånska Resor:

Fulltofta Naturcentrum

Vandringen till Ringsjöns strand


Bloggar om samhälle, resor,


2 kommentarer:

  1. Trevligt du besökte Hörby, nästa gång får du komma så att museet är öppet. Där är en MYCKET fin och innehållsrik utställning om Victoria Benedictsson, och dessutom föremål och berättelser från alla klasser som levde samtida med henne.

    SvaraRadera
  2. Tack! Helt klart måste det bli fler besök i Hörby och muséet och utställningen om Victoria Benedictsson får jag inte missa...

    SvaraRadera