tisdag 13 februari 2018

Vandringen till Örnahusen

...längs en enastående kust
Vid Örnahusen kan man fortfarande uppleva gammaldags charm och genuin österlensk fiskelägesmiljö...

Jag börjar min vandring från Skillinge, drygt ett par kilometer norr om Örnahusen. Min färd går längs denna speciella strand med grund och stenblock (för vägbeskrivning se nedan)...

Jag följer stigen längs en lättillgänglig kuststräcka och i ett välbesökt fritidsområde

Strandängarna sägs ha en rik flora och de grunda sandbottnarna är en viktig födokälla för både fåglar och fiskar...

Tallskog följer mig på höger sida, med något kort avbrott för fritidshus. En bit in i skogen följer Örnahusvägen kusten söderut...

Havet är fint att se på här och många olika fågelarter uppehåller sig ute på stenblocken...

Nu närmar jag mig platsen för det gamla fiskeläget...

Tallskogen tar slut och man ser husen i Norrekås...

Jag passerar husen i Norrekås...

...och njuter av strandvyerna här...

En känsla av lugn infinner sig...

Jag kom underfund med att gränsen mellan Norrekås och Örnahusen bör gå ungefär här vid björken vid stranden...

Möbleringen är klar...

Husen i Örnahusen börjar dyka upp...

Jag följer Tångvägen söderut...

Fiskeläget Örnahusen hade ett fyrtiotal fiskarstugor, en del av dem väldigt nära stranden...

Ett fattigt fiskeläge var det - idag är den gammaldags charm, som ändå fanns, väl bevarad...

Minnesmärke efter det amerikanska bombplan som 1944 försökte nödlanda i havet utanför Örnahusen (några ur besättningen räddades). Vraket finns kvar på sju meters djup...

Vy från bryggan norrut...

Örnahusen hade aldrig någon riktig hamn och vid hårt väder fick båtarna dras upp på land...

Vid novemberstormen 1872 blev samtliga hus bortspolade...

Men än finns här kvar...

...mysiga miljöer som ger stämning...

...och vintergäck ger hopp om en vår...

Utan tvekan en rogivande plats...

Jag går ut vid stranden och sätter mig på en träbänk...

...och äter min matsäck och dricker mitt kaffe med denna rofyllda utsikt...

Bilderna från en kustvandring från Skillinge till Örnahusen torsdagen den 8 februari 2018. Jag tog bussen från Simrishamn till Skillinge och gick sen Örnahusvägen ut ur samhället söderut. När man passerat idrottsplatsen på höger sida dyker snart en liten parkeringsplats upp vid stranden på motsatt sida av vägen. Där börjar strandstigen söderut längs havet - den är även en del av Skåneleden.

Se även Skånska Resor: Bilder från en Österlenkust



Bloggar om österlen, natur,


4 kommentarer:

  1. Påminner mig om en fantastik morgon för ett antal år sedan när jag en tidig morgon cyklade utmed kusten från Sandby sand för att köpas morgonfrallor i kaféet i Örnahusen (finns det kvar tro?) Solen hade gått upp och det var bara fåglarna och jag som var vakna. En fiskare som stod och lagade garn vinkade glatt. En upplevelse som jag aldrig glömmer.

    Tack Ronny för att delar med dig!

    Pelle Boman Skaraborgare med hjärtat på Österlen.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag kan livligt leva mig in i din härliga morgonupplevelse! Fint ställe att möta en ny dag på...

    SvaraRadera
  3. Tack än en gång för vacker information/Cattis

    SvaraRadera
  4. Tack själv Cattis för visat intresse. Roligt med respons!

    SvaraRadera