fredag 12 januari 2018

Högarna i Hammenhög

...ekon från ett storslaget förflutet
Man kan fortfarande se en del av dem från vägen...

Det är delvis därför som jag väljer att närma mig Hammenhög norrifrån på Smedstorpsvägen. Jag tänker att det måste ha legat ett helt gravfält med många stora högar här under forntiden...

Minsann, där skådar jag den första av dem - den som kallas för Kråkehög...

En bronsåldershög ca 20 meter i diameter, men - det är ju nåt som är fel med den...

I den västra slänten finns en anlagd stentrappa...

När man kommer upp ser man att toppen har planats av och att högen har använts som berså (i mina ögon är detta rena helgerånet)...

Från Kråkehög kan man blicka bort mot nästa hög...

På den västra sidan av Smedstorpsvägen hittar man denna bronsåldershög...

...som kallas Hammens hög, den hög som Hammenhög är uppkallat efter - trettio meter i diameter och fem meter hög...

Tyvärr är den ganska skadad av sentida plöjning, har jag läst - men här tycker jag att det verkar vara betydligt fler skador än så. Skylt och informationstavla saknas och stig in till högen finns inte heller...

Bronsålderhögar ska man kunna gå upp på - här utsikten mot Hammenhög från toppen av Hammens hög...

Utsikten från Hammens hög mot nordöst - öster om vägen har funnits ytterligare två stora bronsålderhögar som nu är bortplöjda. En bit närmare Hammenhög, också på östra sidan, låg Rohls hög, som nu är helt borta (på grund av grustäkt)...

 På andra sidan Smedstorpsvägen, mitt emot Hammens hög, hittar jag dock något annat...

...nämligen gånggriften Backen, som är från bondestenålder...

Gången in till gravkammaren (öppningen är alltid åt öster på gånggrifter och dösar)...

Här en titt från gravkammaren mot gången. Så sent som i slutet av 1800-talet fanns takblocken kvar (någon har fräckt stulit dem, antagligen till nåt bygge) och ursprungligen stod hela gånggriften i en hög. Jag såg inte till vare sig skylt eller informationstavla.

Flera av gravhögarna vid Hammenhög grävdes ut redan vid mitten av 1800-talet och massvis med fynd gjordes - hällkistor, kranier, skelett, redskap, pärlor, vapen, glasbägare och mycket annat.

Överhuvud är byn Hammenhög och trakten omkring oerhört rik på fornfynd. Det lär finnas flera tusen fornsaker från Hammenhög, saker som nu finns på Österlens muséum och i Stockholm.

I området runt Hammens hög, som jag besökte, har alltså funnits minst fem stora bronsåldershögar och en gånggrift i hög (kanske döljer sig mera under jord?). Idag återstår gånggriften plus två bronsåldershögar. Visst är väl traktens storslagna historia värd att lyftas fram genom att anlägga en liten parkeringsplats och sätta upp skyltar och informationstavlor (kanske kan man till och med återställa försvunna högar, restaurera befintliga fornminnen, försöka spåra upp försvunna stenar mm)?

Du kan läsa mer om Hammenhögs gravar här och se en karta från fornminnesregistret här.

Bilderna från en cykelutflykt till Hammenhög söndag 7 januari 2018

Se även Skånska Resor: Hammenhög en gammal centralort


Bloggar om historia, kultur,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar