lördag 13 januari 2018

Hammenhög en gammal centralort

...med storslagen förhistoria
Det gamla tingshuset i gotikinspirerad tegel, tillsammans med bland annat gästgivaregården, speglar Hammenhögs långvariga betydelse som en centralort på Österlen...

Men låt mig ta mitt besök i Hammenhög från början. Här närmar jag mig byn från norr, min söndagsutflykt till Hammenhög sker med cykel från Smedstorp...

Jag är på jakt efter högarna i Hammenhög. Strax norr om byn ser jag den första högen, Kråkehög - en bronsåldershög belägen öster om Smedstorpsvägen

Från Kråkehög kan jag skåda bort mot nästa hög strax väster om Smedstorpsvägen...

...nämligen den hög som kallas Hammens hög, även den från bronsålder och den hög som byn anses uppkallad efter. Dessa, och andra högar som inte längre är synliga, vittnar om trakten som en urgammal kulturbygd...

På andra sidan Smedstorpsvägen, ganska mitt emot Hammens hög, finns gånggriften Backen, som är från bondestenålder - även den har ursprungligen stått i en hög och haft takblock. Mera om fornminnena i Hammenhög kan du läsa i ett särskilt inlägg som jag gjort: Högarna i Hammenhög.

Alla dessa högar (liksom de många fornfynd som gjorts i trakten) visar bygdens betydelse redan under forntid. Här utsikt in mot byn - kyrkan återfinns i väster, där vi också hittar byns äldsta delar...

På Smedstorpsvägen kommer man rakt in till torget med skulpturen "Lekande barn" och i bakgrunden det gamla kommunhuset

På västra sidan finns Jeppssons, anrik möbelaffär, som har nya ägare sen några år tillbaka...

Vid torget står också byggnaderna för Bilfirma N H Nilsson kvar. Hammenhög har ett stycke bilhistoria som går tillbaka till 20-talet. 1950-talet gav ett lyft för verksamheten, som nu dock är nedlagd. I garagelängan finns numera det så kallade Garageprojektet.

Ett stycke konst på torget...

Jag beger mig nu till de västra delarna av byn och tittar först på den nuvarande kyrkan, som är från 1849, delvis byggd på den gamla medeltidskyrkans grund

Strax intill finner vi den gamla vackra prästgården, som även varit Bed & Breakfast under namnet Villa Pastora...

Den gamla gästgivaregården med anor från 1693. Verksamheten, som legat nere en tid, kommer nu att återupptas av nya ägare med start under våren 2018. Detta ser vi fram emot...

Hammenhög tillhörde Ingelstads härad och här byggdes redan på 1600-talet det första tingshuset. Det delades med Järrestads härad. Det nuvarande tingshuset är från 1881.

Den långa huvudgatan heter här i de västra delarna Ystadsvägen (för att i de östra delarna ändra namn till Simrishamnsvägen). Centrum i byn har med tiden förskjutits österut och vi ska röra oss i den riktningen...

Men först stöter vi på den här skylten vid Gamlegård eller Hammenhög nr 6, en av de gårdar som ligger kvar på ursprunglig plats...

Jag följer skyltens riktning in på den lilla vägen...

Lantbruksmuséet är inrymt i gårdens ekonomibyggnad. Här finns föremål från tidigt 1700-tal till mitten av 1900-talet. Se muséets hemsida här.

Jag följer main street mot öster och skådar några av de lokala matställena, En liten bit av Medelhavet och sen lokala pizzerian...

...samt restaurang och grillkök Familjär

Järnvägens ankomst bidrog naturligtvis till förskjutningen österut - idag finns Järnvägsgatan men ingen järnväg...

Noterar en liten lustighet. Här kom järnvägen fram och korsade huvudgatan. Det gamla magasinets västra gavel är kapad en aning snett. Det kanske stod här innan järnvägen, blev kapat för att få stå kvar och överlevde järnvägen...

Vid Järnvägsgatan finns varken stationshus eller banvaktsstuga kvar, men vid Frövägen (alldeles intill) står ett vitt hus som lär vara den gamla stinsbostaden...

Efter dessa utflykter i Hammenhögs nutid och dåtid under en söndagsförmiddag sätter jag mig på bänken vid Lantbruksmuséet, äter min medhavda lunch och njuter av utsikten söderut över Österlens slätt och av ett fantastiskt solsken i början av januari...

Bilderna från en cykelutflykt till Hammenhög söndagen den 7 januari 2017

Se även Skånska Resor:

Högarna i Hammenhög

Byarna på Österlen


Bloggar om historia, kultur,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar