fredag 1 december 2017

En visit på sköna Skillinge

...vid Österlens fantastiska kust
En tur till fiskeläget Skillinge kan vara en upplevelse alla tider på året...

Jag tog bussen från Simrishamn till Skillinge och började med en strandpromenad söder om läget...

 Nu är jag på väg tillbaka...

...och skådar fiskeläget i norr

Passerar in i byn...

...där det alltid är nära till vattnet

Snart kan jag blicka bort mot hamnen (eller hamnarna, det finns både småbåtshamn och fiskehamn)

De små husen strax intill där jag står...

Den gamla Köpmangården vid Strandgatan...

...bredvid hittar vi Skillinge Sjöfartsmuséum (förutom som fiskeläge har Skillinge en historia av sjöfartsort med en av Sveriges största segelfartygsflottor)

Kapellsträdde...

...där man naturligtvis finner kapellet (som även inrymmer Sjöfararens Café som har öppet fred-sönd den här tiden på året)

En av de vackra dörrar jag fann i grannskapet...

Ytterligare exempel (de här delarna av Österlen är ju kända för sina speciella dörrar...)

Jag vänder näsan mot havet...

Vy mot fiskehamnen - ett antal master ger visioner om gamla tider...

Jag zoomar in statyn av Aurora, morgonrodnadens gudinna, som spejar mot öster...

Skillinge Hamnkrog, som är öppen fred-sönd den här tiden på året

Tillbaka till sträddena - här Biertapparsträddet

Segelmakarsträddet

"Stenen är rest för att minna om de sjöfolk som aldrig återvände"

Neptunsträddet

Äldre hus längs Hamngatan ner mot hamnen...

Möllevångsgatan mot nordväst...

...där vi finner berömda Skillinge Teater (obs julmarknad lördag 2 december 2017 - se länk nedan)...

...och Skillinge Mölla, bostad med trädgård och galleri

Vy från Möllevångsgatan - havet i öster och vid horisonten konturerna av Bornholm...

Utsikt mot havet från Kapellsträddet...

Innan jag tar bussen hinner jag få ytterligare en stund med solsken vid stranden...


Bilderna från en utflykt till Skillinge onsdag 29 november 2017

Wikipedia om Skillinge

Välkommen till Skillinge



Bloggar om kultur, österlen,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar