lördag 11 november 2017

Kiviks Esperöd Arboretum

...fantastisk samling av exotiska träd
Kiviks Esperöd Arboretet är en fantastisk trädsamling tillgänglig för allmänheten...

Det är lätt att hitta hit. Man kan hoppa av bussen vid hållplats Skogsdala och promenera dit...

...på Esperödsallén...

...som leder fram till Esperöds herrgård...

...varifrån man har en god utsikt över Kivik och norrut längs kusten och havet

Här finns Esperöd Café...

...och i direkt anslutning till herrgården finns arboretet som anlades redan på 1920-talet

Vid sin bortgång hade grundaren, Albert Wallis, planterat 3000 träd. På skyltarna kan man orientera sig om en del av alla arter som finns i arboretet.

När man kommer in i parkanläggningen är dammen med den blå bron något av det första som drar till sig blickarna...

Här ser man också den vintergröna eken...

Framför allt vill jag uppleva stämningen och höstfärgerna här...

Jag inser snart att det här är en plats att återkomma till flera gånger...

...jag har begränsad tid till mitt förfogande...

...och hinner bara se en del av arboretet...

Jag blir direkt tilltalad av den fridfulla atmosfären...

De olika arterna är intressanta, men de får jag studera närmare vid kommande besök...

Skönheten är påtaglig...

På sina ställen har man även utsikt mot havet...

Nu ska jag i varje fall titta på ett bestämt träd av en bestämd art - det går en särskild stig dit...

...den fantastiska 1500-talseken...

...Skånes tredje största träd med ett stamomfång på nästan nio meter...

Det är vackert i det här arboretet...

...jag känner naturens lugnande inverkan...

Många vackra barrträd finns det...

Imponerande stammar...

Små "rum" som avlöser varandra...

Spännande plats att vandra på...

Denna krona...

...och denna stam har jag för mig tillhör en cedertuja

Sköna stigar...

...genom en sällsam park...

Min vandring i arboretet närmar sig sitt slut - för den här gången. Jag har fått mersmak och kommer att återvända...

Bilderna från ett besök i Kiviks Esperöd Arboretum måndag 6 november 2017

Se även Skånska Resor: Vandringen till Stenshuvud


Bloggar om natur, trädgård,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar