söndag 1 oktober 2017

Gyllebosjön runt

...längs sjökanten i lummig lövskog
Fyra kilometers promenad på Sjöstigen i vacker lövskog längs Gyllebosjöns strand - det är en upplyftande upplevelse...

Jag tog buss 574 från Simrishamn, den tog mig ut till hållplats Gyllbosjövägen på ca tjugo minuter. Jag följde skylten "1 km Gyllebo" och kom då in på den här lilla vägen...

...som ungefär halvvägs korsas av den gamla nedlagda järnvägen från Gärsnäs och som man nu kan åka dressin på hit från Sankt Olof.

En gång i tiden fanns det station här...

...och huset ligger kvar!

Jag fortsätter mot Gyllebosjön, man svänger höger här...

...och strax är man vid båtbryggan (på andra sidan sjön skymtar Gyllebo slott i grönskan)

Vid bryggan kan man också se vad det finns för fiskar i sjön...

I den här änden av sjön finns badplatsen (även bastu är det här)...

Området runt sjön är idag naturreservat. Jag kommer att följa den gula slingan runt sjön, Sjöstigen...

En blick ut över sjön från badplatsen, sen ger jag mig iväg längs norra sidan av sjön...

Första biten utgörs av en liten skogsväg...

Döda stammar får stå kvar och bryts ner på naturlig väg...

Fallna träd får bidra till kretsloppet och den biologiska mångfalden...

Jag kommer snart till en av de många rastplatserna här längs norra sjösidan. Det är dags för förmiddagskaffe. Sämre utsikt kan man ha när man fikar...

Solen glittrar i vattnet - det är gott att vara här...

Jag vandrar vidare på skogsvägen genom den skönaste bokskog...

Hela tiden har jag sjöutsikten och de små rastplatserna på min vänstra sida. Om man har svårt att gå hela rundan så är detta den lättast framkomliga delen...

En bäck rinner ner från åsen och ut i sjön här...

Uppe i backen ser jag rester av en kvarnfåra och återstoden av en tidigare vattenkvarn...

Nu fortsätter vandringen längs Sjöstigen...

...som på sina ställen går fram på spänger...

Passerar ett träd som fallit...

...och studerar svampar som här jobbar som naturens nedbrytare...

Här en annan, en präktig ticka...

Stigen går hela tiden nära sjökanten...

Utsikten över sjön är njutbar. Jag hör suset i bokarnas kronor och fåglars läte, annars är det nästan helt tyst...

Det kunde ha varit Huck Finns värld och Mississippi där ute...

Nu har indianerna också anlänt, bäst att smyga tyst...

En totempåle?

Jag väcks ur mina fantasier...  Snart är jag borta vid västra änden av sjön, där gäller det att ta till vänster en bit på vanlig väg och sen snart in i skogen igen på Sjöstigen på södra sidan av sjön. Det finns också en rödmarkerad ås-stig på 2 km, jag sparar den till en annan gång...

På södra sidan har skogen en annan karaktär, det är blötare här och växer en hel del al...

Man kan få lite av träsk-känsla här...

Man har god hjälp av plankorna, det finns dock ställen där man får ha koll på var man sätter fötterna...

Träsket igen...

Finns dock en rastplats även här...

...och det är skönt också i den här delen av skogen, här lite förhöstkänsla...

Sänker vi perspektivet så är det ännu mysigare...

Sista biten går man på väg...

Söder om kan jag se in i området med fritidshus...

Jag passerar förbi Gyllebo slott, men kommer inte närmare än så här...

Anledningen kan man läsa här. Du kan dock läsa om Gyllebo slott och borgruinen (och se bilder) på Wikipedia här.

Så har jag gått Gyllebosjön runt. Det tog inte så lång tid, även om jag gick i maklig takt, och nu är det tid att äta matsäcken med lunchen till sjöutsikten vid badplatsen...

Det här är en tur som kan rekommenderas. Snart kommer hela skogssidan här att spraka i höstens alla färger och spegla sig i vattnet nedanför...

Bilderna från en utflykt till Gyllebosjön torsdag 28 september 2017

Länsstyrelsen: Gyllebo naturreservat (folder med karta)


Bloggar om höst, natur,


3 kommentarer:

  1. Tack för fin berättelse och fina bilder!

    SvaraRadera
  2. Tack Kent! Kul att du uppskattade detta.

    SvaraRadera
  3. Hej Verkar vara en trevlig runda men hur långt är det?

    SvaraRadera