lördag 17 juni 2017

Att upptäcka Bromölla

...fossiler och folkhem
Scanisaurus - världens största keramiska fontän - på Ifötorget mitt i Bromölla

Bromölla - tätorten och brukssamhället vid stranden av den sköna Ivösjön, Skånes största sjö

Men låt oss ta det från början. Jag gjorde nämligen en egenguidad rundtur i brukssamhället. Här har jag nyss stigit av Öresundståget vid nya järnvägsstationen...

...där man bland annat kan studera världens minsta bibliotek. Månntro det är tänkt som reselitteratur?

I Havsdrakarnas hus (finns i järnvägsstationens väntsal) kan man se fossil och annat...

...som en bild på ett fossil av en blomma som är 85 miljoner år gammal. Världens äldsta kompletta blomma. Hittades vid Åsen strax norr om Bromölla. Trakten här var en gång täckt av ett varmt hav med kalkstensberggrund. Gigantiska reptiler levde i havet.

Jag rör mig längs Ågatan och när jag korsar Tians väg (som går genom hela samhället från söder till norr) passar jag på att ta mig en titt på 1700-talsgården Tians gård som ursprungligen låg i Ivetofta, men som under 1800-talets skiftesreformer flyttades hit till det som senare blev Bromölla.

Följer Järnvägsgatan och tar ett titt på gamla järnvägsstationen som glädjande nog håller på att rustas upp. Det ska bli restaurang här, får jag berättat för mig.

Här i de södra delarna av Bromölla rinner Skräbeån som avvattnar Ivösjön. Det här vattnet rinner alltså inte ut i Ivösjön - det kommer där ifrån och ån för det till Hanöbukten.

Utsikt från bron över Skräbeån ut över Ivösjön, Skånes största sjö. Till höger ute i sjön ser vi en del av Ivön, Skånes största ö.

På väg in mot centrum passerar jag fabriksområdet...

...där jag låter mig förfäras (eller förföras) av detta häftiga skelett av en T Rex...

På Bruksgatan i centrala Bromölla finns kvar åtta stycken av Brukshusen...

...från början av förra seklet

Nu är vi på torget, Ifö-torget som det heter. Det vi ser här i den östra delen av torget är gamla Iföverkens kontorsbyggnad. Iföverken var stortillverkare av VVS-produkter i bland annat porslin. Det heter idag Ifö Sanitär och ägs av den multinationella koncernen Geberit.

Skulptur av Ernst Wehtje - en gång välkänd vd i bolaget (hans huvud verkar vara en kär plats för fåglar...)

Men framför allt har vi på torget den magnifika fontän som kallas Scanisauros...

...och som föreställer två svanhalsödlor som solar sig på en klippa på Ivön (för 60 miljoner år sen var Ivön en ö i det Senoiska havet där dessa ödlor levde)

Konstverket är sammansatt av 3000 delar keramik tillverkade på Ifö-verken

Konstnären heter Gunnar Nylund och verket invigdes 1971

Mosaikhuset i södra delen av torget - ett helt kvarter folkhem från 1954 med bostäder, butiker, bio och fritidslokaler för Iföverkens arbetare...

Biograf finns här fortfarande, Filmpalatset

Mosaik, södra sidan av Ifötorget

Efter lunch går jag ut på Storgatan, som också passerar förbi torget...

...och följer den gatan norrut. Där nere ser jag Industrimuséet, det ska jag ta mig en titt på senare...

...nu slår jag istället in på Kyrkvägen, som också går norrut, och passerar Alvikenskolan...

...och kommer strax fram till Ivetofta kyrka. Här ligger alltså den ursprungliga kyrkbyn. Bromölla växte fram söder om Ivetofta när industrin kom och idag är kyrkbyn istället en del av brukssamhället

Från kyrkan går stigen ner mot Ivösjöns strand...

...och småbåtshamnen

På en liten stig når jag fram till kanten av sjön...

...och kan skåda över mot Ivön. Vid Klacken på norra delen av ön bröts den kaolin som sen transporterades på pråmar till Iföverken och användes i porslinstillverkningen.

Jag går ut på piren mitt emot hamnen...

Här råder stillheten och friden med vågornas kluckande mot stenar och fåglarnas drillar högt i skyn. Här dröjer jag en stund...

...sen blir det besök på Industrimuseum där man bland många olika intressanta saker kan se...

...olika modeller av toalettstolar som tillverkats på Iföverken under årens lopp

Efter en eftermiddagsfika vid Storgatan ska jag nu fullborda min runda i Bromölla. Jag går Folkets Husgatan från torget österut. Vid Kapellparken (Köpmangatan) passerar jag Katolska kyrkan som byggdes 1933 av polska galiziska invandrare.

Folkets Husgatan leder naturligtvis hit. Det fanns ett äldre Folkets hus, men 1938 byggdes ett nytt i modern, folkhemsfunktionalistisk stil. I god samförståndsanda invigningstalade såväl LO:s ordförande Axel Strand som Iföverkens direktör Ernst Wehtje.

Från min plats utanför Folkets hus ser jag denna syn söderöver...

Mäster Palms gata mot...


...ett av rymdålderns främsta monument i Skåne, Bromölla vattentorn från 1966

Rymdestetik med raketformat torn...

...och ufo-liknande vattenmagasin. Ett litet tag kunde jag nästan återkalla känslan av hur vi en gång för länge sen, i det svenska folkhemmet, skulle lyfta mot framtiden och rymden...

Bilderna från en rundvandring i Bromölla torsdag 15 juni 2017. Till Bromölla kommer man lätt med tåg från Kristianstad (13 min). Låt mig tillägga om min rundvandring att från vattentornet kom jag enkelt tillbaka till järnvägsstationen via närbelägna Hagagatan.
Vid järnvägsstationen, liksom på Biblioteket, Hermansens gata 22 (nära torget), kan man skaffa sig turistinformation, bland annat broschyrer om en lång rad slingor för cykling, vandring och kanotpaddling i trakten.

Bromölla kommun om turism

Wikipedia om Bromölla

Länsstyrelsen om Bromölla

Mera om Bromölla på Skånska Resor:

Brukshusen i Bromölla

Iföverkens industrimuseum

Tians gård i Bromölla

Ivetofta kyrka


Bloggar om resor, kultur


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar