lördag 3 mars 2018

Fulltofta naturcentrum

...och Skånes största strövområde
Jag stiger av buss 470 från Höör vid väg 13 (hållplatsen heter Ramstorp Fulltofta) och fördelen är att man kan gå rakt in i granskogen på Branta slingan (som inte är så särskilt brant) - det är också blå markering på den här stigen som leder till Naturcentrum...

Här kan man njuta av härlig skog med mossa, sten och trolsk stämning...

Det handlar dock om urgamla utmarker och naturen är omväxlande med öppna gläntor och hagmarker - överallt ser man spåren av stengärdsgårdar...

Det finns ett tiotal olika stigar och vandringsleder, några är barnvagns- och rullstolsvänliga. Även Skåneleden passerar området...

Fulltofta är Skånes största strövområde, en del av området är även naturreservat. Folder med karta och information kan du ladda ner här: Strövområde Fulltofta.

Fulltofta Naturcentrum är inrymt i den ombyggda ladan till gamla gården Kvarröd. Här finns bland annat utställning och café. Efter en stärkande kopp kaffe ger jag mig iväg...

...ut på den närliggande Ravinslingan (där även barnvagnar och rullstolar kan rulla)

...och trädpromenaden måste jag naturligtvis testa

Att vandra uppe bland trädkronorna är en härlig upplevelse...

...och kan uppskattas av både barn och vuxna

Trädpromenaden betraktad nedifrån ravinen...

Sagostubben som används som scen och uteklassrum - här hålls också arrangemang under vissa skollov och helger...

Exempel på miljön i det uråldriga utmarksområdet...

...där de vackra stengärdsgårdarna är återkommande

När jag ätit min medhavda matsäck vid en av rast- och grillplatserna...

...är det dags att testa en annan slinga som går söderut och som på just den här sträckan innefattar flera olika leder, bland annat Natur- och kulturstigen...

Först är det granskog som dominerar...

...för att här och var avlösas av bokar och andra lövträd

Natur- och kulturstigen har tavlor som informerar om intressanta saker i skogen...

...som att döende träd ger nytt liv

Efter en stund passerar jag Mörkrets gravfält...

...ett gravfält från järnåldern som består av olika stensättningar, domarringar och...

...så kallade resta stenar...

Inte långt därifrån finner jag Sankta Magnhilds källa...

Enligt sägnen mördades Magnhild av sin sonhustru och på likfärden mot Fulltofta kyrka föll hennes kropp av vagnen här och en källa med kristallklart vatten sprang fram...

Här ansluter jag till den lilla vägen som går mot Fulltofta by och väg 13 där jag ska ta bussen tillbaka (från hållplats Fulltofta Riksvägen)...

På vägen ner har man fin utsikt mot Fulltofta by och Ringsjön

Bilderna från en vandring i Fulltofta strövområde fredagen den 23 februari 2018. Jag inleder härmed en utforskning av det jag kallar för Mellanskåne - trakterna runt Ringsjöarna inklusive Hörby, Höör och Eslöv.

Hemsida Fulltofta Naturcentrum

Wikipedia om Fulltofta naturreservat


Bloggar om natur, resor,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar