lördag 9 december 2017

Tio fina utflykter på Österlen

...upptäcktsresor i tid och rum
En solig dag i mitten av februari gjorde jag denna cykeltur, kallad En tripp till Baske by the Sea. Den innehöll även en kringgående rörelse inåt land med nedslag i Impans naturreservat, besök i Gladsax, samt studiebesök vid Stenstuan och Ekobyn Baskemölla ängar. Klicka på länken ovan om du vill se alla bilderna.

Den här cykelturen ägde rum ännu tidigare, nämligen i slutet av januari, och gick till Gislövshammar, ett litet, men fantastiskt fiskeläge söder om Brantevik. Färden gick över Simris, Östra Nöbbelöv och Gislöv och började inte så lovande. Se alla bilder här: Österlen ut ur dimman.

I januari blev det även en cykeltur till Järrestad - vad man nu ska där att göra? Faktum är att jag hann se och uppleva en hel del annat också i min jakt på något speciellt, nämligen de eventuella spåren efter jarlen i Järrestad. Hela bildreportaget ser du här: Jakten efter jarlen i Järrestad.

I mars månad gav jag mig ut för att hitta den skönaste vårblomman, nämligen blåsippan. Tog cykeln på pågatåget till Smedstorp och cyklade ut till Listarumsåsen. Se bilderna från min "expedition": En resa till Blåsippans rike.

I början av april cyklade jag till Sankt Olof, vallfartsorten på Österlen. Sevärdheterna inne i kyrkan, den magiska offerkällan, vad som finns i byn och vad man kan se på väg till och från orten - allt detta ingår i reportaget som du kan hitta här: Utfärden till Sankt Olof.

I april var våren i full gång. Jag gjorde en utflykt till Grönet, ett skönt strövområde strax söder om Brantevik. Strandängar, klippiga stränder och vårblommorna - se alla bilderna här:

I sköna maj blev det en härlig tur till Tjörnedala - en av de skönaste lundar i riket, som Linné sa när han var här 1749. Se alla bilderna från detta fantastiska naturområde: I de skånska orkidéernas rike.

Under sommaren besökte jag Agusastugan, som man finner längst uppe i norra Albo härad. Ett fantastiskt byggnadsminne och vinkelbyggd korsvirkesgård från första halvan av 1800-talet. Se alla bilder från besöket: Agusastugan.

Då kommer jag att tänka på Knäbäckshusen, som jag återbesökte under april månad (på väg till Stenshuvud). Ett härligt utflyktsmål vid Rörums strand. Se alla bilderna här: Knäbäckshusen.

I början av augusti var det dags för årets Havängsvandring, arrangerad av Havängs museiförening. I år handlade det om vad som gömmer sig i havet utanför Verkeåns mynning: Ett dolt stenålderslandskap under ytan. Anton Hansson, doktorand vid Geologiska institutionen vid Lunds universitet, berättade om den senaste forskningen. Se bilderna här: Årets Havängsvandring 2017.

Alla bilder från ett urval av utflykter på Österlen under 2017

Se även Skånska Resor: Tio sköna utflykter på Österlen


Bloggar om resor, skåne,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar