lördag 21 oktober 2017

Simrishamn in i dimman

...men ljuspunkterna finns
Grådask, dimma och mörker smyger sig på oss - nu gäller det att se ljuset i tillvaron...

Det här var den syn som mötte mig när jag svängde in på Storgatan, vilken väg jag än tog så ledde den rakt in i dimman...

Fast jag passerade ju också såna här syner på sina ställen...

...eller sån här uppiggande färgsättning...

Jag tänkte att nu är det som det är...

...man får lägga märke till de färger som finns

Kyrkan på väg in i dimmans töcken...

På Storgatan lyste det lockande från krogen...

Nu är det faktiskt så här...

...att när det gäller hamnar och dimma...

...så kan jag se en viss tjusning med det...

Ett svanpar låter sig inte störas i sitt födosök - i dimman i bakgrunden har ljusen tänts på Hotell Svea...

Min promenad går genom...

...den lilla stadens äldre kvarter...

...där de sista stockrosorna dröjer kvar

...medan höstdekorationerna börjat dyka upp

Även Stora Norregatan döljs i dimma...

...men på nära håll kan man fröjdas åt höstlig blomsterprakt

En och annan ros klättrar fortfarande på väggarna...

Jag säger adjö till Stora Norregatan och dess speciella atmosfär...

...svänger runt hörnet och ser denna symboliska vy på väggen där några sista färgsprakande blad ännu håller sig kvar...

Höstfärger längs kyrkogårdsmuren...

...och en liten titt över muren

Inne på kyrkogården dröjer jag kvar vid den här synen...

Trädpelare med murgröna i höstlig inramning...

Passerar över Kristianstadsvägen...

...som också leder rakt in i dimman...

Mina steg för mig dock förbi den gamla väderkvarnen, som fortfarande syns - åtminstone på detta avstånd...

Bilderna från en stadsvandring i Simrishamn lördag 21 oktober 2017. Kan väl vara helt rätt att det snart är dags för Österlen lyser den 3-5 november. Se program och alla event på hemsidan här.

Se även Skånska Resor: Söderåsens nationalpark


Bloggar om höst, kultur,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar