måndag 10 juli 2017

Borrby störst, bäst och vackrast

...baddare i Österlens Hjärta
"Redan på långt håll ser man kyrkspiran i Borrby peka mot skyn. Den är spetsigare och högre än någon annan kyrkas på Österlen. Det har alltid varit något speciellt med Borrby - och med Borrbyborna, "Borrby baddare"" (Inge Löfström i boken Detta är Österlen)

...och dessutom har man den flottaste sparbanksbyggnaden. Men det är mycket mer, låt oss ta det från början - häng med på en byavandring i en by som inte är som andra...

När jag stiger av bussen går jag först hit där Köpmangatan möter Hammenhögsvägen i östra delen av byn. Här ligger Timåkragården, barndomshem för Österlenskalden Theodor Tufvesson, han som var först med att lansera namnet "Österlen" i bredare kretsar...

Hans mest kända dikt är "Mitt hjärta bor i en gammal gård" (tonsatt av Östen Warnerbring). Sen länge ligger Tufvesson begravd på kyrkogården i Borrby, nära barndomshemmet...

...men den litterära ådran lever i Borrby. Ja, inte bara lever utan frodas genom projektet Borrby Bokby som fört med sig antikvariat, bokförlag och kulturarrangemang. Här Bokhuset som jag ska återkomma till...

Inte många steg bort passerar jag Blå Kossan som också säljer böcker. Och det finns fler...

Jag går Köpmangatan in mot byns centrum...

...och kommer förbi Blå Huset där jag tänker fika och titta på trädgården när min rundvandring är över.

Jag är framme vid torget, eller Korsoren som de kallar det, där vägar från olika håll möts

Intill torget står också kyrkan i nyantik stil, den byggdes efter att man 1838 hade rivit den gamla medeltidskyrkan.

Strax norr om kyrkan finns Sankta Sisselas källa där man förr offrade för att försöka påverka makterna...

En skylt upplyser om de gamla sägnerna om jungfrun Sissela och Kung Borre

Jag följer Sisselastigen som går utmed åsen Borrby backar förbi källan...

...förbi Prästaängen...

...förbi hästhagar

Vy bort mot Sissela-kapellet

Jag svänger in norrut på en stig som följer gamla banvallen...

...en liten bit ut på landet så man kan betrakta Borrby backar...

...lite grann norr ifrån

Efter lunch blir det en liten tur runt södra sidan av byn, här Lokalföreningen...

...som piffats upp på detta vis

Passerar Ica Supermarket...

...och gamla järnvägsstationen som nu tjänstgör som kiosk och bokcafé

Tar en promenad ut till Kungsgården, som ligger sydväst om byn. Anorna går långt tillbaka i tiden. Den blev kungsgård efter reformationen, innan dess var det ärkebiskopen som hade kontrollen. Staten ägde gården fram till 1993. I dag kan man bo på lantgård här.

På vägen tillbaka går jag förbi Bröderna Jeppssons - de där gemytliga tvillingbröder Tore och Torsten som figurerade i reklamen för Carlshamn Mejeri med "gott gotti gott gott".

Sandbygatan in mot byn igen...

...passerar förbi biografen som i år fyller 100 år! Borrby Bios hemsida.

Så är det då dags för fika på Blå Huset...

...och rundvandring i Blå Husets trädgård (som man inte kan göra rättvisa med en bild, vill du ser fler så klicka här)

Efter fikan passerar jag förbi Antikvariat Hundörat, som också verkar ha intressant utbud...

...men den här gången får det bli Bokhuset...

...där jag hittar in till ett rum fyllt av barnböcker...

...och det blir en del fynd till barnbarnen. Nu är Borrby baddare på böcker också...

På onsdag 12 juli 2017 är det dags för Borrby Baddaredag - se vad som händer här.

Bilderna från en utflykt till Borrby söndag 9 juli 2017

Från Borrby är det fyra kilometer till stranden, se Skånska Resor: Vi fara till skånska Sahara.


Bloggar om sommar, resor


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar