tisdag 6 juni 2017

Fantastiska Forsakarsravinen

...och Degebergas sköna backar
Forsakars vattenfall fångade från ravinens botten...

...och här utsikten mot Söndreklack - en av de höga kullarna

Jag började med en liten tur i Degeberga. Steg av vid busshållplatsen Hästavägen i norr på Tingsvägen (väg 19 som går genom samhället) och tittade först på huset med de stora trappstensgavlarna som kallas för Slottet. Där fanns en gång äggpackeriet, Degebergas främsta industri, och i huset bodde disponenten Enoch Flygare.

Vid Domarringsvägen strax intill finns ett fornminne som kallats för domarring, men som arkeologer nu menar är en skeppssättning, enligt informationen i "Degeberga på egen hand"

Jag går Tingsvägen söderut och gör nya upptäckter...

Kyrkan är ursprungligen från 1100-talet, men har sen varit föremål för olika till- och ombyggnader - det är nog inte mycket som är sig likt...

Nu är jag mitt i byn där Skaddevägen möter Tingsvägen. På motsatta sidan har vi Stenhällevägen och där...

...hittar jag information om sevärdheter, naturreservat och gångstigar

Strax är jag inne i naturreservatet Degeberga backar...

...och på väg uppför den första backen

...och redan här hittar jag de första sandnejlikorna

Väl uppe på backen slår jag ett öga tillbaka mot byn...

På andra sidan kan jag blicka ner mot Forsakarsbäckens dalgång...

...och bort mot Söndreklack (söndre måste väl betyda södra?)

Från Söndreklack kan jag se ner på en liten sjö och längre bort mot Linderödsåsen

Tillbakablick mot "klacken" när jag kommit ner...

...och nere vid dammen blir det lunch med den här förnämliga utsikten

...sen är det dags för Forsakarsravinen och jag börjar med en titt nere i botten av ravinen

Strax intill ligger den här bassängen för den som vill kombinera ett ravinbesök med bad

Jag börjar med att följa stigen som går längs ravinens norra kant (det finns en stig på motsatta södra sidan också, som är lättare framkomlig - och så finns det en på botten av ravinen - återkommer till detta).

På ett ställe går det ut en klippa i ravinen så här... (det är en djup och brant ravin här, ca 40 meter djup, men jag kan inte göra det rättvisa på bild, det måste upplevas)

Oops... där höll jag på att trampa på den här (var så upptagen med att stirra på utsikten ner i ravinen). Det finns svarta huggormar, men detta är en snok eftersom den har gula fläckar bakom huvudet...

Uppströms vattenfallet finns en bro så man kan gå över på södra sidan där den här utsiktsplattformen finns

...och från plattformen kan man titta ner mot de två nedre fallen (det finns ett tredje lite längre upp i ravinen)

Men jag ville ju komma lite närmare... Nu är det så att det är förbjudet att klättra i ravinens branter eftersom de blir förstörda om folk ska hålla på med det. Dessutom är det farligt och man kan utsätta andra för fara om man sätter stenar och stockar i rullning...

Då återstår att ta sig fram på stigen i botten av ravinen, vilket man numera avråder ifrån på grund av risken för fallande träd...

...men det är inte förbjudet och man skadar inte naturen och man utsätter ingen annan för risker (såvida man inte ställer till det för sig själv och andra måste hämta en här... hm, det var svårt detta)

Jag valde att ta risken för att få se detta på nära håll och för att få bilderna med mig hem (jag inser dock nu att risken är på riktigt, med murkna träd som kan falla utan förvarning, så detta får bli första och sista gången).

Några bilder från botten av ravinen på min väg tillbaka...

En fridfull stämning råder här

Solljuset tränger ner genom den skira lövskogsgrönskan

Jag närmar mig utgången ur ravinen och det dags för mig att dra vidare...

...till närbelägna Hembygdsparken där man kan fika, dock inte på en måndag...

...men jag var förberedd med egen fika som intogs med en kvarnsten som fikabord

...och med porlet från denna bäck strax intill

Bilderna från en utflykt till Degeberga måndag 5 juni 2017

Hur kommer man till Forsakar? Det går buss från Kristianstad, Ystad och Simrishamn varje timme. Närmast är att gå av vid hållplats Skolan. Kommer du med bil finns det parkering vid Forsakarsvägen vid bassängbadet och ingången till ravinen.
Lättast, snabbast och säkrast kommer du till nedre fallet via gångstigen uppe på södra ravinkanten. Säkraste sättet att titta på de nedre fallen är från utsiktsplattformen.



Bloggar om sommar, natur


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar