lördag 3 juni 2017

Christinehofs slott med omgivningar

...ekopark och kulturarv
Det gyllene slottet har en historia att berätta...

Efteråt fick jag ta igen mig på den legendariska kaffestugan vid Alunbruket

Vi tar det från början. Jag kommer vandrande från Eljaröd där bussen stannar...

I vägkanten blommar dessa - kan vara en av de som kallas stjärnblommor, har fem djupt delade kronblad...

Hagar och lundar kantar min väg denna underbara sommardag

Närmar mig målet för dagsutflykten...

Bortom blommande kastanjer och ängar ser jag kyrkan i Andrarum sticka upp sitt torn

Snart sticker annat och modernare upp i Christinehofs slottspark

Strax ser jag slottet där borta, det är några år sen jag var här senast. Den rosa färgen är borta och byggnaden har återfått sin ursprungliga målning...

Barockslottet i sin pampighet

På slottets baksida öppnar sig dessa sköna vyer...

...och där ifrån kan man se slottet ur denna vinkel

Jag rör mig nu sydväst om slottet för att söka de återställda våtmarkerna...

Vid Borstakärr kan man uppleva denna vandring över vattnet

...och njuta av sköna vyer bland kärr och hagmarker

I denna härliga omgivning äter jag min medhavda lunch

...innan det är dags att gå tillbaka till slottet...

...för att delta i en guidad visning huvudsakligen på insidan av slottet

Här i porträttsalen får vi en grundläggande orientering om Christina Piper, hennes tid, slott och alunbruket som på sin tid var en av landets största industrier.

I den större mittsalen hänger dessa porträtt av Christina och hennes man Carl Piper - den senare Karl XII:s närmaste rådgivare. Mannen dog i rysk fångenskap och Christina var det som byggde Christinehof och drev alunbruket.

Ett annat porträtt av Christina i angränsande förmak

Vi tittar in i grevinnans sängkammare...

...där man också finner detta möblemang

Tidstypisk utstyrsel

Utsikt från andra våningen

Jag följer röda stigen mot alunbruket...

Magasinet där arbetarna fick handla med brukets egen valuta

I dag är det främst de röda slagghögarna som vittnar om den verksamhet som pågick här under flera hundra år...

Avsevärda mängder slagg har deponerats här genom en verksamhet som gjorde tusentals människor närmast livegna med arbetsdagar på tio timmar om dagen sju dagar i veckan...

Den gula svavelröken syntes milsvida omkring i landskapet, enligt samtida iakttagare. En omfattande skogsskövling ägde också rum i östra Skåne för att förse bruket med bränsle.

Resterna av Pannehuset där luten kokades i stora blykar för att sedan svalna av så alunet kunde kristalliseras och packas i tunnor.

Jag går över Verkeån för att ägna mig åt angenämare ting...

...nämligen fika på Kaffestugan Alunbruket

...och för att titta på Alunbrukets B&B:s mysiga hus

...innan det är dags för mig att anträda vandringen tillbaka till busshållplatsen.

Bilderna från en utflykt till Christinehofs slott lördag 27 maj 2017

Hur kommer man till Christinehof? Enklast med bil, finns gott om parkering både vid slottet och vid kaffestugan. Med buss kommer man inte närmare än Eljaröd, sen är det promenad 5 km. Ett alternativ är att hyra cykel i Ravlunda och sen ta småvägar genom skogarna i Verkeåns dalgång. Eller så kan man kombinera ett besök vid Christinehof med vandring i trakterna.



Se också Skånska Resor: Vandring till Hallamölla


Bloggar om kultur, historia


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar