fredag 2 juni 2017

Blåregnet är över oss

...underbar blomning i Simrishamn
Blåregnets långa blåvioletta hängande klasar kan nu skådas på många håll i staden

Här är vi vid Gula Huset i norra änden av Stora Norregatan eller vid Ågatan som tvärgatan heter

Blåregnet kom från Kina till Europa i början av 1800-talet...

...och har blivit en oerhört älskad prydnadsväxt

Jag lämnar Gula huset...

...drar vidare längs Stora Norregatan

Snart ser jag mera blåregn...

...det är på Stora Rådmansgatan som jag följer västerut

En titt in mot Lilla Norregatan och upptäcker genast ett mindre parti blåregn

Längre upp vid Stora Rådmansgatan har vi den stora katastrofen, en stor del av kvarteret som försvann i en mordbrand, där ibland stans äldsta hus - men mirakulöst nog blommar fortfarande det över hundra år gamla blåregnet...

På något sätt kan det tolkas symboliskt som en slags seger ändå...

Här en bild som jag tog förra sommaren - så såg det ut, detta kulturhus, Stenbergska gården från 1700-talet med sitt fantastiska blåregn som kanske är bortåt 150 år gammalt.

I samma kvarter fångar jag ett annat blåregn...

...som verkar sända en hälsning till sin kompis över rivningstomten

På väg hem passerar jag Rosentorget där man kan skåda denna syn...

...och denna

Rosentorget ja, där väntar sköna upplevelser för oss blomsternördar...

...och en liten försmak gavs genom denna ros från Borrby

Längs min promenadväg...

...kan jag gång på gång...

...konstatera att blomningarna är i full gång

Vid Museigatan kan jag, som pricken över i, skåda ett sista blåregn denna dag - men nej, jag har ju glömt bort...

 ...detta fantastiska blåregn...

...vid Krukmakaregatan...

...vägg i vägg med Hembergska huset.

Bilderna från en rundvandring i Simrishamn onsdag 31 maj 2017

Se också Skånska Resor: På sightseeing i Simrishamn


Bloggar om blommor, simrishamn


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar