måndag 19 juni 2017

Backåkra och Hagestad

...två fantastiska naturreservat
Strandutsikt från Löderups camping som ligger inne i Hagestads naturreservat

Jag ger mig av längs stranden österut...

...och på min högra sida hör jag vågornas fridfulla brus

Tyge å rinner ut i Östersjön här

Jag drar mig en bit innanför stranden...

...passerar över ån på en liten gångbro

Dyker ner i blommornas värld en liten stund...

...men jag är på väg mot ett annat område

Här arbetar man för att återställa ett område med sanddyner

Tanken är att det ska finnas öppna ytor med sandhed och bar sand

Jag måste säga att jag blev positivt överraskad. Mer finns att läsa hos Länsstyrelsen om projektet Sandlife.

En liten tur ner till stranden här också...

...för att njuta av det härliga vågspelet

Jag återvänder över hedmarken...

...och när jag kommer tillbaka till campingen går jag norrut genom skogen

...in i Backåkra naturreservat

...upp på Kåsebergaåsens ängar. Men vad väntar där uppe?

Det är meditationsplatsen som byggdes efter Dag Hammarskjölds död och som bär hans namn

Här ifrån har man utsikt över ängen och hedlandskapet, som hör till Backåkra, samt skogen, som hör till Hagestads naturreservat, och havet nere vid campingen.

Dag Hammarskjöld köpte Backåkragården 1957 med syfte att bevara landskapet här. Vid hans död övertogs gården av Svenska Turistföreningen.

Gården håller på att renoveras och det arbetet ska vara klart under sommaren 2017, är det sagt

Fyrlängad gård som nu får ett lyft...

...medan korna betar strax intill och håller markerna öppna

Jag går över åsen tillbaka till busshållplatsen vid Löderups strandbad. Här tillbakablick över Backåkras ängar

Från åsen kan jag zooma in det österlenska slättlandskapet innanför backarna

Dags att återvända till stranden...

...och ta en titt bort mot Kåseberga. Med blotta ögat ser jag på flera ställen hur backafallen färgas röda av vallmons blomning (tips - åk till Kåseberga nu innan blomningen är över!)

Jag drar mig mot gamla restaurang Solglimt (som nu renoverats och fått nya ägare) för att ta en fika innan bussen kommer...

Bilderna från en utflykt till Backåkra och Hagestad naturreservat söndag 18 juni 2017. Till Backåkra kommer man med buss 322 från Ystad. Man kan antingen gå av vid Löderups strandbad eller vid kustvägen, hållplats Backåkra. I det senare fallet följer du sen en skyltad mindre väg upp till Backåkragården.
Med bil följer du Östra kustvägen och svänger in till höger på Bjeringsborgsvägen, därefter höger igen in på Backåkravägen (följer du istället Bjeringsborgsvägens fortsättning kommer du ner till parkeringen vid stranden vid Tyge å).

Hemsida Backåkra.

Länsstyrelsen om Backåkra

Wikipedia om Backåkra

Länsstyrelsen om Hagestad

Se också Skånska Resor: Ystad på fem röda


Bloggar om natur, sommar


2 kommentarer:

  1. En regning dag i stan som denna var det extra skönt att få se dina bilder! Tack för att du delar med dig. Min familj har en rätt stor tomt uppe på åsen i Löderups Strandbad med ett suterränghus, femtielva träd (inklusive det i min profilbild) och världens bästa utsikt åt två* håll om Ystad kommun/kyrkan och vissa grannar bara håller efter lite träd- och busktoppar.

    *tja, den tysk/polska gränsen ser man ju ändå inte. Även om horisonten är underbar, den med.

    SvaraRadera
  2. Tack, Malena, för din uppskattning. Kul att du gillar mina bilder från detta underbara naturområde.

    SvaraRadera