måndag 13 mars 2017

Våren i Åbackarna

...Simrishamns sköna promenadstråk
Åbackarna omsluter en stor del av norra Simrishamn på tre sidor. Man kan promenera både uppe på backarna eller nere vid ån. Här har jag hunnit ända ut till Vitebroar...

Låt oss ta det från början. Inifrån stan har jag rört mig norrut längs Kristianstadsvägen. Vid Norra Koloniområdet slår jag in på den lilla...

...stigen som löper längs höjden utmed havssidan...

...och då får man en god utsikt över koloniområdet och bort mot stranden och havet

Där är det så fint att jag klättrar ner från höjden ett tag...

...för att titta lite på ån...

...som rinner fram här utmed koloniområdet

Måste naturligtvis också titta närmare på vårblommorna såväl i åkanten...

...som vid kolonistugorna

En närmare titt på blomsterprakten

Det finns mycket här att dröja vid, men nu ska jag vidare på min promenad...

Nu är jag uppe på backarna igen och får denna vy vid en av utsiktsplatserna

...för att sen dra vidare uppe längs kanten av vallen

Vi närmar oss nu campingområdet vid Tobisvik. På den här bilden ser man hur ån slingrar sig fram nedanför backen och bara en liten bit längre österut har vi havet.

Går man ner och tittar efter kan det se ut så här

Nedifrån kan vi nu betrakta backarna som sommartid är helt täckta och dolda av grönskan.

På den här ängen nedanför backarna har jag tältat många gånger förr när jag besökte Simrishamn på somrarna

Nu fortsätter jag nere vid åkanten nedanför den branta backen

...och kommer snart fram till Vitebroar vid Tobisviks camping.

Vid Vitebroar gör Tommarpsåns å-fåra en form av U-sväng och löper sen istället väster om staden utmed jordbrukslandskapet.

Det finns stigar längs hela den västra kanten av Åbackarna. Det finns också flera ställen där man kan ansluta till stråket inifrån stan, som här vid Korsavadsskolan.

Längs Åbackarna har man en förnämlig utsikt...

...ut över landskapet upp mot Gröstorp och Gladsax

Här närmar vi oss slutet på promenaden längs Tommarpsån och Åbackarna

På lite avstånd kan man också få en föreställning om hur vackra backafallen är...

...och vilken tillgång de är med stora natur- och skönhetsvärden.

Bilderna från en promenad måndagen den 13 mars 2017

Se också Skånska Resor:





Bloggar om vår, österlen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar