tisdag 13 december 2016

På Historiska Museet i Lund

...finns intressanta prylar
Så här ser det ut från utsidan där det ligger i Lundagård bredvid Domkyrkan

Den första avdelning jag går in på har föremål från sten- och bronsålder. Det första jag råkade titta på, lustigt nog, var föremål upphittade i gånggriften Gillhög som jag besökte på en vandring nyligen och som jag dessutom gjorde ett särskilt inlägg om.

Där finns också en imponerande samling flintyxor

En bronslur som upphittats i en mosse i Hindby i Malmö

Mansgrav från Skateholm och jägarstenålder. De döda begravdes ofta i sittande ställning.

På museet finns en avdelning som heter Kilian Stobaeus Kuriosakabinett som innehåller allt möjligt från en märklig samlare. Den ska jag titta närmare på vid ett annat tillfälle.

Det finns en avdelning med kyrklig konst

På en annan avdelning kan man se den största upphittade skatten från medeltid i Skåne. Den är från Norra Nöbbelöv.

"Fynd" från en pestkyrkogård i Olofström

Skelett från en mäktig uroxe. Den hittar man i Zoologiska salen där det visas fynd av Skånes postglaciala fauna.

Slutligen en bild från Antiksalen

Bilderna från ett besök i Lund torsdagen den 8 december 2016



Bloggar om historia, lund


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar