fredag 4 november 2016

Oxie höjden vid källan

...flera anledningar till utflykt
Min cykelutflykt till Oxie på torsdagen gav god utdelning

Jag kom från Malmö på småvägar via Lockarp till de västra delarna av Oxie. Här en av groddammarna i Käglinge naturområde...

...där det går bra att vandra runt på stigarna i det höstliga landskapet (avtagsväg till Käglinge naturområde hittar man från väg 101)

Jag slår in på Galgebacksvägen (finns cykelbana längs vägen) och passerar Kristinebergsparken. I bakgrunden ser vi Oxie vattentorn på en höjd...

...och just det blir mitt nästa mål (man tar Observationsvägen strax före järnvägen). I förgrunden Tycho Brahe observatoriet.

Utsikt från höjden ner mot delar av Oxie

Jag följer Galgebacksvägen under järnvägen, svänger höger in på Byåkersvägen och sen blir det vänster när jag ser skylten "Kungshögarna". Mäktiga bronsåldershögar med fin placering i landskapet...

Uppifrån Oshögarna (som de egentligen heter och det betyder högarna vid källan - där ifrån kommer namnet Oxie) har man en magnifik utsikt, här bort mot delar av Oxie. Fler bilder och text om bronsåldershögarna hittar du i Skånska Resors reportage: Oshögarna i Oxie

Jag styr nu mot de äldre delarna av Oxie, kyrkbyn med Malmö kommuns äldsta kyrka. Den uppfördes på 1100-talet och du kan få veta mer och se fler bilder både utifrån och inifrån kyrkan i Skånska Resors reportage: Kyrkan i Oxie

Mitt emot kyrkan står Kulturhuset Gula Skolan som förr i tiden var skola för de yngre barnen. Idag är det ett hus för kulturföreningar.

För mig är det dags för lunch och jag drar mig mot Oxie centrum...

...där jag denna dag väljer att äta på Mr Chows restaurant & bar på grund av det jag såg och hörde på morgonnyheterna. Jag valde stället av sympati, nu vet jag att där är god mat också.

Efter allt cyklande i Oxie backar valde jag den lätta vägen hem och tog cykeln på pågatåget till Malmö. Tolv minuter till Triangeln.

Jag beskådar dammen invid stationen medan tåget närmar sig...

Bilderna från en cykelutflykt till Oxie torsdagen den 3 november 2016

Wikipedia om Oxie

Se också:

Skånska Resor: Oshögarna i Oxie

Skånska Resor: Kyrkan i Oxie


Bloggar om natur, oxie


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar