fredag 7 oktober 2016

På andra sidan Bron

...utsikten mot Bunkeflo strandängar
Vi börjar här vid Barnviken i södra Malmö med utsikt norrut mot Sibbarps strand och Limhamn

Så vänder vi kosan söderut mot Bron

...som vi snart passerar

...under på cykelbanan

...och nu betraktar söderifrån där vi befinner oss på Lernacken

Snart öppnar sig utsikten söderut mot Bunkeflo strandängar, Malmös första naturreservat

Utsikten västerut mot sundet

Jag vill ha lite bättre översikt och beger mig upp på kullen med skulpturen The Movement meter i stål och glas.

...och betraktar där ifrån vyn söderut

Strandängarna som byarna söder om Malmö under århundraden hade som utmarker, som betesmark och för fiske.

En blick mot Öresundsbron här ifrån

Snart är jag nere på strandängarna och kan blicka upp mot skulpturen

Det går att fortsätta på cykelbanan ända till Klagshamn

...men jag stannar här för att, likt tjuren Ferdinand, lukta på blommorna

Nej, det gör jag inte, men tar däremot en liten promenad på strandängarna...

...innan jag säger farväl till stranden för att istället äta lunch på Limhamns fiskrökeri efter några underbara timmar i solen.

Bilderna från en cykelutflykt i början av mars 2015. Malmö har två kommunala naturreservat och ett tredje är på väg. Det första var Bunkeflo strandängar, det andra Limhamns kalkbrott och ett tredje är på väg, nämligen Klagshamnsudden. Mer finns att läsa här.


Bloggar om natur, malmö


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar