lördag 2 juli 2016

Sträntemölla Naturreservat

...och Forsemölla vattenfall
I Skåne är vi inte bortskämda med vattenfall. En liten busstur, tjugo minuter från Simrishamn, tog mig dock till ett sådant, med skånska mått mätt, hyfsat imponerande naturfenomen.

Från vägen mellan Östra Vemmerlöv och Rörum går man in i Sträntemölla Naturreservat...

Backlandskapet är synligt från stigen i skogsbrynet...

...men snart rör jag mig djupare in i bokskogen

Passerar gamla träd med tickor

Kommer efter en stund fram till Forsemölla kvarn och Rörums södra å som rinner fram i en ravin

Här har jag hittat en utsiktsplats för att...

...beundra den första, övre delen av det lilla vattenfallet

Med lite klättring kan man ta sig nedåt i ravinen så man kan se även den nedre delen av fallet

Onekligen en skön plats att vara på...

Jag försjunker lite i trance här...

Lite trolskt börjar det bli... bäst se upp nu så jag inte faller offer för Näcken eller Bäckahästen...

Jag sliter mig ur förtrollningen och följer bäckens fortsatta lugnare lopp...

...och klättrar upp till kvarndammen ovanför vattenfallen

Bortom den utbreder sig de ljusa ängsmarkerna

Jag förbereder återmarschen och passerar över bron vid vattenkvarnen...

...och är genast uppslukad av skogen med djupa dalar och höga backar

...men snart skymtar dagens ljus där utanför

Bilderna från en utflykt torsdag 30 juni 2016

Hur man kommer hit? Jag tog bussen från Simrishamns station, regionbuss 574 mot Vitaby. Den stannar vid en hållplats som heter Sträntemölla på vägen mellan Östra Vemmerlöv och Rörum. Bussturen tar tjugo minuter.
Strax intill busshållplatsen finns en parkeringsplats för den som tar sig dit med bil. Där finns också informationstavla om naturreservatet.

Några sidor om Sträntemölla Naturreservat:

Wikipedia om Sträntemölla

Länsstyrelsen om Sträntemölla

Naturskyddsföreningen om Sträntemölla

På min återresa tog jag en eftermiddagsfika i Simrishamn och gick sen en tur i stan. Tog några bilder på den speciella kyrkan i Simrishamn. Under tågresan tillbaka till Malmö gjorde jag ett uppehåll i Ystad och åt middag på restaurang Bäckahästen. Här kan du se mina reportage från Simrishamn och Ystad:

Skånska Resor: Kyrkan i Simrishamn

Skånska Resor: Bäckahästen i Ystad


Bloggar om sommar, natur


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar