måndag 4 juli 2016

En promenad i Köpenhamn

...härliga timmar i Kongens By
Anländer till Hovedbanegården före lunch

På andra sidan gatan ligger Tivoli...

...men jag har andra mål. Passerar Rådhuspladsen...

...och Ströget (där världens längsta man poserar)

...gör dock ett uppehåll i Nyhavn för att äta lunch

...innan jag fortsätter promenaden förbi Skuespilhuset till vänster

...och vidare längs kajerna norrut

En titt på Amaliehaven

Utsikt från Amaliehaven mot Operahuset



...som stod som ruin i 150 år innan den blev färdigbyggd

En titt på insidan av den mäktiga kupolen

På väg genom Kastellområdet passerar jag minnesmärket över de fallna under frihetskampen 1940-45


...och fortsätter längs Langelinie

...med denna dam i sikte

...äntligen får jag se henne, Den lille havfrue

...så fin

Den ambulerande kaffeförsäljaren dyker upp just in time...

...för att jag ska kunna få ny energi och fortsätta den långa promenaden. Passerar här Nyboder, tjänstebostäder för flottans folk och deras familjer. De äldsta delarna är från 1600-talet.

Vägen tillbaka går längre västerut, här viker jag in på S:t Pauls gade...

På vägen tillbaka tar jag mig en titt på Rosenborgs slott och Kongens Have

Färden tillbaka går längs bland annat Landemärket...

...och snart är jag vid Hovedbanegården för att ta tåget till Malmö. Timmarna har flugit iväg och jag är mycket nöjd med besöket i Kongens By.

Bilderna från ett besök i Köpenhamn i oktober 2014


Bloggar om resor, Köpenhamn


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar