lördag 18 juni 2016

På besök i Vikingabyn

...Fotevikens Museum på riktigt
Onsdagen den 15 juni invigde jag årets sommarkort med en resa till Fotevikens museum. Buss 100 från Malmö till Höllviken tog tjugo minuter, därefter tio minuters promenad till muséet (det går även att ta buss 300 från Hyllie).

På nästan nolltid förflyttad tusen år tillbaka i tiden. Men först ska vi passera muséets entré med butik, café, restaurang och utställning

Utanför stadsvallarna hittar vi dessa av museifolket egenhändigt tillverkade runstenar. Stenen till vänster är till minne av slaget vid Foteviken 1134. I bakgrunden trälhuset, en påminnelse om att vikingatiden inte var lika trevlig för alla...

Asagudarna i Offerlunden

Nu är det dags att gå in genom södra stadsporten, eller som den heter Syndre Port.

Uppifrån vallen får jag denna bild av gatan närmast stranden, Adelgatan

Vid Adelgatans västra sida har vi Garvaregårdens olika delar

Som här rökeriet till vänster och fiskarestugan till höger

På en höjd vid Nordre Port har vi stadens försvarstorn

Det ska man klättra upp i så man får se vikingabyn lide grann från ovan...

...och njuta av utsikten norrut mot Lilla Hammars näs. Öster om näset har vi Foteviken som verkar ha varit en betydelsefull hamn för krigsskepp på vikingatiden

Så vackert och fridfullt såg det ut denna soliga dag

Ett köpmanshus vid Köpmanssträdet

En titt in i köpmannens hus. Brandsläckaren kanske inte är tidsenlig, men kan vara bra att ha...

Smedens hus och verkstad

Vid Smedjesträdet finns också Bagaregården (till vänster)

Strax intill finns Vävaregården

Detta stora hus bär namnet Tinghöll...

...det är här som Kung Björn håller ting och gästabud

Längst fram i hallen är det plats för kungen och hans närmaste

Efter lunch i restaurangen tar jag mig en tur ner till stranden

Utsikten norrut längs näset. Men var är vikingaskeppet?

Här ser vi (i utställningslokalen) lämningar av ett vikingaskepp som hittades på botten i Foteviken. Museets marinarkeologer och båtbyggare gjorde en kopia som fick namnet Erik Emune. När jag var där på onsdagen uppgavs skeppet vara nytjärat, men ännu inte riktigt redo att sättas i sjön...

Så jag fick nöja mig med att ta en bild på ett annat vikingaskepp på en tavla ur utställningen i restaurangen... (men som sagt, snart är Erik Emune i sjön igen, kanske jag gör ett nytt besök).

Hemsida Fotevikens Museum


Bloggar om skåne, kultur


2 kommentarer:

  1. Jag förmodar att det ska stå "underbar fotosvit" (några bokstäver föll bort, lätt hänt). Tack för berömmet. Roligt när reportage uppskattas.

    SvaraRadera