lördag 11 juni 2016

En färd längs Lödde å

...Löddeköpinge och en dalgång
Lödde ås sköna dalgång - det finns mycket att upptäcka här...

Det kan göras på olika vis. Den här gången tog jag cykeln med på tåget och steg av i Kävlinge. Här en bild på den speciella järnvägsstationen.

Jag tar Högsvägen och när jag kommer ut ur samhället uppträder ådalen på min vänstra sida. Kävlingeån, som sen ändrar namn till Lödde å, flyter stilla fram där nere. Här uppe rör jag mig hela tiden på cykelbana ända fram till Löddeköpinge.

När jag kommer fram till det lilla samhället Hög, som ligger nära Löddeköpinge, vill jag ta mig en titt på Pegasus Trädgård - en ekologisk teaterträdgård längs med åkanten.

Rofyllda platser vid vattnet...

Märkliga byggnader i vegetationen...

Stenformationer...

Solhuset

Odling på annorlunda vis

Inte många minuter senare kommer jag fram till Löddeköpinge och börjar med ett besök på Vikinga Tider. Här en rekonstruktion av ett långhus från bondestenålder.

Just när jag är där finns också mellanstadieelever på plats och jag ser att de bland annat får prova på bågskytte. Vikinga Tider har planer på att utveckla verksamheten. Man har köpt upp en hel "vikingaby" på Gotland som ska fraktas hit. Byggandet av en stavkyrka ingår också i planerna. På bilden: Ser ut som en rekonstruktion av ett grophus vilket användes som förråd, verkstad mm.

 Korna i hagen tar det hela med ro...

Själv vandrar jag ner till ån och under överinseende av korparna Hugin och Munin testar jag träspången som ska underlätta vattenkontakten.

Den tar mig ända fram till kanten av ån...

...där jag på avstånd kan se både möllan och kyrkan i Löddeköpinge

...Fredwicksfeldtska möllan, en av Skånes ståtligaste väderkvarnar...

...som du kan läsa mera om här.

Under vikingatid/tidig medeltid var Löddeköpinge en betydelsefull handelsplats i en kulturbygd med stor befolkningskoncentration. På andra sidan ån (där Borgeby slott finns idag) byggde kungen Harald Blåtand på 900-talet en trelleborg (ringborg) som ett led i danska rikets enande. En kyrka kom också tidigt på plats i Löddeköpinge.

Den nuvarande kyrkan byggdes på 1100-talet. Den hade dock föregångare. Man har funnit rester efter två äldre stavkyrkor i trä.

En senvikingatida/tidigmedeltida kristen kyrkogård med drygt 1 400 döda har grävts ut. Några av dem hade fått med sig ett silvermynt i graven för att kunna betala för färden över till dödsriket.

Kommen så här långt var det hög tid för lunch. "Mad i rättan tid" vill man ha som skåning och det hade jag tänkt få på gamla gästgivaregården i Löddeköpinge som jag läst har räddats av asiatisk buffé (flera andra skånska gästis har tyvärr försvunnit). I dag meddelades dock att det var tillfälligt stängt.

Vad göra? Jag drog till centrum där jag fick en alldeles utmärkt skånsk kalops på Din Krog.

Så var dagen räddad. Lödde å flöt lugnt vidare mot havet...

...och jag följde efter

Kanske lite överambitiöst att trampa ända ner till Salviken (Salvikens strandängar är ett naturreservat)...

...men det var helt klart rogivande här vid havet

...och så fick jag se det lilla fiskeläget Vikhög. Där borta, runt nästa udde, rinner för övrigt Lödde å ut i havet...

Bilderna från en cykeltur onsdagen den 8 juni 2016

Skånska Resor: Möllan i Löddeköpinge

Skånska Resor: En utflykt till Borgeby slott

YouTube: Porten till Skåne - Löddeköpinges tidiga historia

Länsstyrelsen: Löddeköpinge och andra köpingeorter

Lästips:

Sven Rosborn: Den skånska historien Vikingarna


Bloggar om skåne, historia


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar