tisdag 24 maj 2016

Lomma vid vattnet

...genom seklerna vid Höje å
Höje å är fortfarande ett hyfsat stort vattendrag, åtminstone här där ån är ganska bred nära sitt utlopp i Lommabukten

Tidigare i historien har ån fungerat som båtled långt inåt land. Uppgifter tyder på att Lomma kan ha haft ställning som stad under tidig medeltid och gamla kartor visar att det funnits en försvarsvall. Här bild på ny bebyggelse längs Höje å i Lomma.

Här, där Eternitfabriken stod tidigare, byggs nu den nya Strandstaden. Jag kan inte påstå att jag saknar Eternitfabriken, en arbetsplats som fördärvade livet för många människor (själv jobbade jag där bara ett år i början av 70-talet, men fick ändå gå på många hälsokontroller efter att asbets-skandalen uppdagats).

 Jag får syn på en byggnad som påminner om det förflutna...

...och som ett levande museum ligger eternitplattorna kvar på taket

Förundrad ser jag mig omkring... jag har nog inte varit här sen jag slutade på Eternitfabriken för över fyrtio år sen

Industriarbetsplatserna ersätts av exklusiva och glassiga områden, men också av pittoreska miljöer för folk i allmänhet 

En tillbakablick in mot samhället

Vy mot andra sidan där Kajgatan går fram...

...och vips, så är vi där. Det blev lunch här på Fiskboden, ett lyckat val.

Nu hade jag ett annat ärende att uträtta och samtidigt passade jag på att dokumentera något av det Lomma, som var högst levande för inte så länge sen. Här den nedlagda järnvägsstationen.

Äldre hus vid Strandvägen...

...och äldre hus i andra änden av Strandvägen...

...där vi också hittar Folkets hus (som en påminnelse om Lommas bakgrund som utpräglad industriarbetarort)...

...och strax intill Folkets park, naturligtvis

Nu är det dags att återuppta den avbrutna promenaden längs Kajgatan...

...och längs kajen. Gott om matställen finns det här hela vägen...

...ända ut mot havet. Här tillbakablick...

...och här bild på Höje ås utlopp i Öresund

Runt hörnet till höger, strax norr om Höje ås utlopp...

...har vi ju Lomma Beach

Strax intill växer den nya Strandstaden

För mig är det dags att avrunda besöket med en glass från Lomma glassfabrik...

...och med en sista blick på stället från bron över Höje å (här är det biblioteket och kaffeserveringen på terrasserna som betraktas) drar jag mig mot busstationen

Wikipedia om Lomma

Lomma kommuns historia (här finner du också en bild av Lomma hamn från 1950-tal)

Sven Rosborn: Den vikingatida staden Lomma

Svt: Sveriges största arbetsmiljöskandal


Bloggar om sommar, lomma


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar