tisdag 12 april 2016

Upptäcktsfärd på Söderslätt

...kulturlandskap och historiska perspektiv
Min cykel-expedition på måndagen (11april 2016) förde mig bland annat till byn Hammarlöv där banden till det förflutna går i öppen dager

Men låt oss inte gå händelserna i förväg. Här har jag just stigit av tåget med min cykel...

...vid Trelleborgs renoverade och fina station som nu tar emot pågatåg från Malmö

Jag följer cykelbanan mot Västra Tommarp...

...där jag gör mitt första uppehåll för att titta på kyrkan som byggdes på 1100-talet, men sen ändrats och restaurerats

Såg ett litet halvt, rundat torn på det stora fyrkantiga tornet. Undrar hur det kan komma sig?

Jag fortsätter färden, nu mot nordost...

...uppför kullarna och närmar mig...

...Hammarlöv som har slättens enda rundtornskyrka. Byggd på 1100-talet. Tornet byggdes i försvarssyfte för att skydda mot de krigiska vendernas härjningar vid Skånes sydkust.

Idag är det en högst fridfull utsikt från den här kyrkan

Jag har lite svårt att slita mig och sitter kvar en stund vid minneslunden...

...för att sen bege mig runt och titta på några av bronsåldershögarna kring byn. Här är det "Brytestuhög" vid den västra infarten...

...och här "Tingshögen" vid norra infarten

Jag tar nu en genväg till ett annat mål och på vägen stöter jag på den fyrlängade och kringbyggda gården Axatorp.

Den flyttades ut från Hammarlöv vid enskiftet i början av 1800-talet och har nyligen renoverats

En liten titt in på gårdsplanen

Strax är jag framme vid nästa mål, "dubbeldösen" i Snarringe eller rättare sagt en dubbelgånggrift. Här begravde stenåldersmänniskor sina döda för över femtusen år sen.

Imponerande byggnadsverk. Jag var tvungen att krypa in i en av gravkamrarna och ta en bild inifrån dödens boning. Man vill ju inte gärna att de flera ton tunga stenarna ska ramla ner i huvudet, men jag tänkte att de har ju faktiskt legat stabila i femtusen år så risken att de ska lossna just idag är kanske inte så stor...

Sen cyklade jag iväg till Skegrie för att titta på nästa dös, nämligen Skegriedösen. Det här är en rätt rolig bild med motiv från tre väldigt olika tidsperioder. Dösen är från bondestenålder, ca femtusen år sen. Skegrie kyrka byggdes på tidig medeltid, under 1100-talet. Och... om du tittar till vänster i bilden så upptäcker du Skegrie mölla från slutet av 1800-talet.

Skegrie kyrka sedd inifrån dösens gravkammare (eller åtminstone den del av kammaren som sticker upp ovan jord.

En avstickare bort till holländarekvarnen fick avrunda dagens tur på Söderslätt (sen återstod bara de åtta kilometerna tillbaka till Trelleborg i motvind, men jag vill inte gnälla, man får energi också av en sån här tur och dessutom blev det fika och mycket kaffe när jag nådde staden).


Här en liten skiss på vägarna för min cykeltur. I Trelleborg får man leta sig fram till platsen där Hedvägen korsar Tommarpsvägen. Där hittar man en skylt med texten: "Cykelbana Västra Tommarp 3,3 km". När man väl kommer ut på landet rör man sig på små vägar med lite biltrafik. På tillbakavägen är det också cykelbana en del av sträckan mellan Skegrie och Västra Tommarp (som sen ansluter till cykelbanan tillbaka till Trelleborg).


Bloggar om kultur, skåne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar