söndag 3 april 2016

Resan till Västra Ingelstad

...söder om landsvägen
Resan till Västra Ingelstad tog exakt tio minuter från Hyllie i Malmö. Nästa station därefter blir Östra Grevie och sen slutstationen Trelleborg. Första gången jag åker den nya pågatågslinjen.

Det gamla stationshuset finns kvar just intill. Det är länge sen det var persontrafik här. Stationen hette från början Månstorp, men för att inte förväxlas med Mantorp ändrades namnet till Jordholmen efter en närbelägen gård.

Några äldre hus vid Stationsvägen

Kyrkovägen

Kyrkan i Västra Ingelstad...

...vars äldsta delar är från 1100-talet. Det handlar om mycket gamla kulturbygder här, slutändelsen -stad i ortnamnet tyder också på ett förmedeltida ursprung.

Hus vid Byvägen, betraktade från kyrkogården

Nu ger jag mig ut i det omgivande jordbrukslandskapet (på min cykel som jag tog med på tåget). Jordholmsvägen går i sydvästlig riktning. Det här är trakter som har en av de bördigaste jordarna i hela Europa.

Historiens vingesus kan höras här. På höjden där borta har vi några välkända bronsåldershögar, Bolmers högar.

Det är tätt mellan byarna här, jag passerar Mellersta Grevie

Där har vi ju de kända bronsåldershögarna, helt nära Grevievägen.

Bolmers högar (nordligaste utlöparna av Steglarpsfältet med ett stort antal högar). Det syns att de är plundrade, tyvärr. Men härlig utsikt är det när man står där uppe...

Här utsikten bort mot Östra Grevie. Det sägs att man kan se tjugo kyrktorn när man står här uppe. Det tror jag nog, med god syn och perfekt väder. Själv räknade jag till tolv kyrkor denna dag. Men absolut var detta en av de mest tätbefolkade platserna i gamla tider.

Just mot öster går färden vidare, nämligen till Månstorps Gavlar...

...en mäktig slottsruin som fått förfalla under lång tid, men nu fått en del förstärkning

Över vallgraven (eller det som återstår av den)...

En titt in på den södra gaveln...

...och inifrån ut mot slätten. Månstorps Gavlar hittar man öster om väg 101 mellan Östra Grevie och Västra Ingelstad. Håll utkik efter skylten för sevärdhet.

Sen blev det den här vägen, länsväg 101. Det är den som avses när folk pratar om "söder om landsvägen" - den gamla landsvägen mellan Malmö och Ystad, den som enligt vissa på Söderslätt delade Sverige i "två likvärdiga delar".

Så var jag snabbt tillbaka i byn...

...och kunde lätt och smidigt ta både mig själv och cykeln tillbaka till stadens puls, vad det nu är för något...

Bilderna från en kort resa till Västra Ingelstad torsdagen den 31 mars 2016



Bloggar om kultur, resor


1 kommentar: