torsdag 17 mars 2016

Vad finns det i Glostorp?

...en cykeltur ut på soliga slätten
Kan de va nåt? I onsdags fick jag i varje fall för mig att cykla rakt ut på slätten söder om Malmö...

På vägen ut ur stan passerade jag genom Lindängelund, det som ska bli Malmös största park

Cykelbron över Yttre Ringvägen

Var tog vägen vägen? Jag är ute på en åker och åker... Nej, bara en liten genväg...

Nu skymtar jag Glostorp där borta i motljuset

Jag fastnade så för motivet med kyrkan och pileträden att jag...

...måste testa det på en annan väg från öster också

Snyggt, riktigt Skåneslätt-motiv...

Ja, nu ska jag inte snöa in på det utan gå vidare och titta på den vackra kyrkan i byn. Det lär ha funnits en kyrka sen 1100-talet. Nybyggnad skedde i mitten av 1800-talet. Tornet är från 1700-tal.

Kyrkan betraktad från väster

Vy från minneslunden

En blick ut över jordbrukslandskapet

En delvis oskiftad och välbevarad by med anor i vikingatid, har jag läst. Bebyggelsen ligger samlad kring kyrkan och består av fem större gårdar och några före detta gatehus. Åkerfälten ligger ännu idag i direkt anslutning till bebyggelsen.

Ett jordbruksområde som har klassats som riksintresse för kulturmiljövården. Efterledet -torp i ortnamnet betyder "nybygge" och sådana ortnamn lär vara kända sen 800-talet. Förleden kan ha innehållit mansnamnet Glop eller Glob.

På vägen hem ser jag Malmös höghus sticka upp vid horisonten

Men, vad nu? Kina-paviljong...

...och Amors tempel?

Det blev ett kort stopp i Katrinetorp på hemvägen. Här bild från franska köksträdgården där vårbruket snart är i full gång. Det kan vi återkomma till...


Bloggar om skåne, kultur  Intressant


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar