lördag 5 mars 2016

Simrishamn den lilla staden vid havet

...hamnen och stranden i sommartid
Segelfartyget Sarpen ligger i hamnen när jag kommer fram. En snygg båt som är över hundra år gammal och ursprungligen kommer från Danmark.

Själv kommer jag från Malmö och kommer den här vägen från järnvägsstationen...

...för att se mig omkring i Simrishamn

Det finns mycket man kan titta på i Simrishamn, men jag bestämde mig för att den här gången hålla mig längs havet, det vill säga hamnen och stranden. Bara i hamnen finns det mycket, fiskehamnen, turistbyrån, matställen med mera.

Utsikt från caféet vid turistbyrån

Utsikt från Bornholmskajen norrut

På väg mot stranden följer jag Stora Norregatan...

...där långa rader av småhus fått bevara sin ålderdomliga stil

Men nu hägrar havsstranden...

...och vilket härligt mottagande från Tobisviksstranden

Nyponrosorna välkomnar också

Mitt mål är Vårhallarna...

...som platsen här kallas...

...där berggrunden går i dagen...

...och skapar en liten udde med speciella klippor

Här blommar också strandkålen

Det är härligt att den här stranden finns...

...tänker jag i mitt stilla sinne på vägen tillbaka

Från en resa till Simrishamn i början av juni 2015. Vårhallarna hittar man en bit norr om Tobisviks camping.


Bloggar om resor, österlen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar