tisdag 8 mars 2016

Kåseberga i mitt hjärta

...en plats att återvända till
Mitt årliga besök i Kåseberga ägde rum på tisdagen, har jag antecknat... (Det handlar om ett besök i början av juli 2014)

...ett ställe som har en särskild plats i mitt hjärta. Här utsikten bort mot Löderups strandbad och Sandhammaren i öster.

Från höjden ser jag hamnen i Kåseberga sticka ut

Här har man också utsikt över byn, som förr var ett fiskeläge

Jag går ner på stranden öster om hamnen

...och styr sen stegen mot hamnen

Utsikt från hamnpiren

...in mot land

...och ut mot Kåsehuvud

Vid den här tiden täcks stora delar av backafallen av lysande röd vallmo

Man får bra aptit när man rört på sig lite här vid havet och då passar det bra med rögad fisk och tillbehör

Efter maten blir det strandpromenad...

...längs en strand och ett hav som jag älskar

Jag klättrar upp på höjden för att få överblick och njuta av de svallande vågorna

Utsikt mot väster - mot Hammar, Kabusa och Ystad

De magiska stenarna från forntiden...

...måste återses...

...och omfamnas mentalt

En sista blick mot Kåseberga hamn innan återfärden med buss till Ystad och tåg till Malmö. Kanon att vara utrustad med ett sommarkort från Skånetrafiken.


Bloggar om kåseberga, samhälle


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar