tisdag 1 mars 2016

En resa till Ven

...en underbar ö i Öresund
Utsikt mot backafall på Ven från Kyrkbacken

Men låt oss börja från början. Jag tog båten från Landskrona klockan tio. Här kan man fortfarande få en känsla av hur det såg ut i de skånska industri- och varvsorterna...

Nu styr vi ut i Öresund och ökar farten

Genast dyker ön Ven upp vid horisonten

Efter en halvtimma är vi framme i Bäckviken

Jag går genast upp för backen...

...för att hyra mig en cykel. Det är så jag brukar ta mig fram på ön

Mitt första mål blev att få en kopp kaffe här. Det var den lilla båten jag åkte över med och på den fanns bara en trasig kaffeautomat. I Bäckviken var caféet stängt. Så väl framme mitt inne på ön på Café Tycho Brahe så blev det en efterlängtad kopp kaffe.

Strax intill ligger Tycho Brahe-muséet

...och Tycho Brahe-minnena, på bilden Stjärneborg

Nu gjorde jag en avstickare bort på norra sidan av ön. Av nostalgiska skäl. I denna lilla glänta i skogen ovanför campingplatsen brukade jag vart tredje år ha lägerskola med mina mellanstadieelever för att studera natur, kultur, historia och samhälle på Ven.

Här har det grillats mycket korv, sjungits många sånger och genomförts otaliga genomgångar...

Utsikt ned mot campingen och restaurang Tegelbruket där vi åt våra måltider och fick god service så vi kunde koncentrera tiden och krafterna på studier och observationer

Nu tillbaka på öns mitt igen. Nya kyrkan, som även den är Brahe-muséum, och bakom muren finns Tychos återskapade renässansträdgård

Jag tar den smala kärleksstigen söderut...

...för att slå ett öga på de branta stupen

Uppe på ön är det som en platå, vid den här tiden med stubbåkrar och även en del plöjda fält

...men längs nästan hela kuststräckan har vi de branta backafallen

Här betraktade uppifrån medeltidskyrkan S:t Ibbs kyrkogård

...där man också kan se ut över Kyrkbackens hamn (Danmark på andra sidan vattnet)

...och samhället nedanför

Några bilder från Kyrkbackens hamn







Här slog jag mig ner för att äta min medhavda matsäck. Kan knappt tänka mig en bättre plats. Sen blev det vila i gröngräset

Efter vilan tog jag farväl av Kyrkbacken, cyklade ytterligare en sväng mot norra sidan och tog en eftermiddagsfika på Café Tycho Brahe

...innan det blev dags att ta båten tillbaka klockan 15


Från en resa i september 2015

Bloggar om resor, ven


1 kommentar:

  1. Väldigt fint både om Landskrona och Ven - mina födelse och uppväxttrakter! Tack!

    SvaraRadera