tisdag 22 mars 2016

En cykeltur till Baskemölla

...och vandring i rikets skönaste lundar
En dag under min campingsemester i Simrishamn sommaren 2012 gjorde jag en cykelutflykt till närbelägna Baskemölla, som också hör till kommunen.

Killevägen (skånska "kille" betyder källa)

Byastenen, kring vilken byalagsmötena lär ha hållits förr i tiden. Den magiska stenen har flera så kallade skålgropar från bronsålder.

Ängavägen

Utsikt över Baskemölla hamn uppifrån backen

Nu ger vi oss in i det strandområde norr om Baskemölla som Carl von Linné skrev lyriskt om under sin skånska resa.

Utsikt mot Stenshuvud i norr

Skarvarna sitter på stenarna och torkar sina vingar

Ålaboden vittnar om ålafiskets betydelse i de här trakterna under lång tid. Under den mörka höstens ålfiskesäsong bodde fiskelagen på stranden.

På väg mot Tjörnedala, "en av de skönaste lundar jag sett i riket", skrev Carl von Linné när han kom hit på sommaren 1749. Här kompletterar jag med några bilder från sommaren 2014.

Först en blick på några människoskapade konstverk i naturen, som jag passerar

Stenshuvuds karaktäristiska kontur följer oss

Jag tar trappan upp på branten som följer kusten...

...för att fritt kunna skåda ner på de öppna strandängarna

Gör ett besök på den gamla Tjörnedalagården innan det blir dags att återvända

Bilder från resor till Baskemölla somrarna 2012 och 2014


Bloggar om resor, baskemölla


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar